fredag 24 juli 2015

Dag 12 - en fridag bland raukar

Sent i natt, eller tidigt i morse om man vill, anlände vi till Snäcke camping strax utanför Visby. Utan särskilt mycket omsvep slog vi upp tältet och gick och lade oss.

När vi vakande igen gjorde vi det av oss själva till en strålande dag. Vi behövde inte åka någonstans idag. Domkyrkan skulle ju klaras av såklart men i övrigt hade vi fri tid. Domkyrkan är ett mäktigt bygge i kalksten som från början uppfördes för att alla tyskar som besökte staden skulle ha någonstans att ta vägen. Typ som idag med andra ord.

Efter kyrkan bar det ut på vägarna. Bara för att vi inte behöver åka någonstans betyder ju inte det att vi måste sitta still. Gotlands spinneri var tvunget att besökas, det hade Amanda bestämt föreslagit över telefon. Sedan hade Therese tipsat om Sysne fiskeaffär. Här åt vi lunch bestående av rökt fisk och potatissallad på papptallrik ute på kajen.

Efter ett kvikt stopp på campingen för uppfräschning återvände vi till Visby. Vi åt middag där och jag upptäckte till min förtjusning att Trix var på plats med sin eldshow. Så, efter middagen gick vi och köpte biljetter till sagda spektakel och fördrev tiden fram till start med att äta glass och promenera runt i Visbys gränder.

Just det! Batteriet på pappas hoj pajade igår så det har varit springstart på den sedan dess. Jättespännande när man ska ta sig av färjan. Ikväll fick vi springa en bra stund över parkeringen utanför ringmuren innan det gamla åbäket hoppade igång.

Så begynner den sista natten på detta äventyr. Imorgon kommer jag sova i min egen säng ingen tillsammans med Amanda. Återstår bara ett stopp i Linköping för den sista domkyrkan. God natt.