måndag 20 juli 2015

Dag 8 - Västergötland med mera

Dagen började med maskinrelaterade problem. Fast det ena var orsakat av mitt eget slarv. Pappas hoj började gå ojämt igår på vägen mot Säffle och teorin löd vatten i förgasarna. Därför började han dagen med att tömma sagda förgasare. Under tiden lastade jag min hoj och påbörjade en u-sväng för att ställa mig i rätt körriktning. Lika snabbt som jag påbörjade svängen tog det abrupt stopp igen och jag fann mig själv paniskt försöka hindra hela ekipaget att lägga sig på sidan. Första gången jag övningskörde lyckades jag också lägga ner hojen. Den gången var jag så hög på adrenalin att jag lyfte upp den inge innan jag riktigt fattat vad jag gjort. Den här gången var det inte fullt så lätt och pappa fick springa över och hjälpa mig upp igen. Jag hade glömt ta loss skivlåset från framhjulet.


Snart nog var vi dock ute på E18 påväg mot Karlstad. Kyrkan visade sig vara förvånandsvärt liten och när vi kom in var ett brudpar i full färd med att öva igenom sin vigsel. Vi dröjde oss kvar i vapenhuset tills att jag bedömde kusten vara klar.





Snart fortsatte vi mot Skara. Först pausade vi för lunch på Glada laxen några mil innan Skara. Men vilken kyrka de har i Skara! Hela kvarteret utanför och även invändigt i kyrkan minner om Oxford. Allt känns väldigt engelskt och jag älskar det. Kyrkan har massa spännande att titta på, inte minst kryptan under högkoret med grundstenar från 1000-talet. Helt klart vår favoritkyrka så här långt.







Med det så var ju faktiskt dagens kyrkor besökta och vi hade fortfarande ganska god tid på oss innan kvällens mål i Tollered. E20 lockade inte så vi började leta oss ut i Västergötland istället. Gudhem passerades, det vet jag men i övrigt har jag svårt att redogöra för vägen. Allt jag kan säga att det blev många underbart slingrande asfaltsvägar. Ett härligt byte mot de av tjälskott täckta vägarna uppe i Norrland.

Imorgon blir det Göteborg och sedan övernattning i Halmstad. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar