lördag 18 juli 2015

Dag 6 - 975 m.ö.h.

Jag vaknade av att pappa petade på mig. Klockan var halv nio och det var dags att packa sig vidare. Utanför sovsäcken var det grått och kallt men efter en stunds inre överläggningar fick jag kroppen att släpa sig iväg till duschen.

Vid frukostbordet tittade vi på termometern. 11 grader. Regnet strilade utanför. Idag skulle vi ta oss över Flatruet ner till Funäsdalen och sedan vidare till Bertil i Långå. Totalt ca 17 mil så sträckan är resans kortaste etapp men regnet öser ner och långa delar av vägen är grus.

Vi tog avsked av Markus och rullade vidare. Regnkläderna står pall men hjälmen är en annan historia. För att inte visiret ska imma igen måste jag köra med det lätt på glänt och då börjar det regna in. Snart nog har jag lika mycket vatten inne i hjälmen som utanför. Jag får ta sikte på pappas bakljus genom regndiset. När han plötsligt tvärnitar förstår jag först inte varför men sedan ser jag renparet som har hoppat ut rakt framför oss.



I Ljungdalen ger vi tillfälligt upp. Det har börjat regna igenom kläderna och vi behöver hitta någonstans att komma in. Våra ögon faller på en skylt som utlovar kaffe och våffla. Stället visar sig vara inhyst i en gammal timmrad gård där en brasa knastrar i ett hörn. Vi parkerade oss raskt i sagda hörn och började placera ut vår blöta kläder på diverse prytlar nära elden. En god stund senare, med kokkaffe och våffla med hjortronsylt i magen tog vi oss an Flatruet.


Vädret var fortfarande uselt så vi såg inte mycket men det var ändå en häftig upplevelse att köra hoj uppe på kalfjället.


Nere i Funäsdalen hann vi precis med den nybyggda gondolen upp till toppen för en lätt lunch innan vi hastade ner igen för att köra de sista milen fram till Långå. Här har vi grillat, pratat gamla minnen och åkt på björnspaning. Inga björnar spanades men väl en älgko, en hare och en tjäder. Vädret klarnade äntligen upp under kvällen så vi fick tillslut en fantastisk utsikt över Härjedalens fjällvärld från toppen ovanför Långå.




Imorgon väntar resans längsta etapp ner till Säffle varefter vi äntligen kommer få se lite domkyrkor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar