tisdag 14 juli 2015

Dag 2 - vi färdas norrut

När jag skriver detta ligger vi i ett tält strax norr om Örnsköldsvik. Idag har vi färdats långt. Ca 50 mil. Vi vaknade tidigt i morse. Erik, som redan varit uppe ett par timmar väckte oss med frukost och efter den och ett hastigt adjö började vi leta oss in till Uppsala domkyrka. Jag har bott många år i staden men cyklat större delen av tiden så det var inte helt självklart att undvika alla enkelriktade gator. Ett uppdrag hade Erik skickat med oss: varför var det så svårt för Johan III att dansa? Alltså, det första vi gjorde när vi väl stod innanför portarna var att hitta sagda Johans gravmonument. Och mitt förslag är detta Erik: han hade två vänsterfötter.




Väl ute igen styrde vi kosan norrut. Nu gällde det att pressa mil. Innan kvällen behövde vi ha passerat Härnösand. E4:an betades sakta men säkert av i tiomilsetapper. I Gävle stannande vi för att slipa ner frigoliten i min hjälm en smula eftersom den tryckte i pannan och gav mig huvudvärk. I Söderhamn var det dags för lunch. Vi hittade tillslut en lunchrestaurang som faktiskt var öppen (det mesta var stängt). Strax söder om Sundsvall gav det vackra vädret vika för en riktig störtskur men då hade vi redan hunnit få på oss regnställen (för ovanlighetens skull). Snart såg vi knappt vägen framför oss och blixtar började flamma över himlen. Regnet höll i sig ända fram till Härnösand och väl efter det.

Härnösand domkyrka är en vacker 1800-talskyrka i nyklassisk stil men med viss interiör från 1700-tal. Det märktes tydligt att man inte var van vid så mycket turister. Kyrkan var inte bemannad och det var fritt fram att röra sig i hela kyrkan, inga avspärrningar. Pappa blev lite för nyfiken och började gräva i en orgel samt föreslog att vi skulle starta klockorna innan vi gick. Eller var det kanske mitt förslag...?



Vi väntade ut regnet på ett café på stora torget i Härnösand och diskuterade den fortsatta kvällen. Skulle vi ta in på camping eller inte? Vad skulle vi äta? Det blev att gå in på Hemköp och köpa lite korv och bröd samt tubost till frukosten.

Efter att ha pressat oss i ytterligare tio mil var vi i Örnsköldsvik. Vi stannade på en mack för att slippa göra det nödvändiga i skogen. Där träffade vi ett annat mc-par som var påväg söderut, hem till Härnösand. I morse hade de kastat snöboll på varandra uppe i fjällen, men nu frös de och ville mest hem. Vi önskade varandra trevlig resa och fortsatte åt varsitt håll.

Efter en stunds kringflackande hittade vi en liten glänta att slå upp tältet i och här är vi nu. Pappa snarkar bredvid mig och jag ska strax försöka följa hans exempel. Imorgon väntar Luleå och nattlogi i Sävast



1 kommentar:

  1. Härnösands domkyrka har ideella katedralvärdar på plats under sommaren på måndagar (och var det onsdagar? Nytt för i år tror jag.) Då finns det möjlighet till enkelt fika.

    SvaraRadera