onsdag 15 juli 2015

Dag 3 - regnet drar in

Ingen domkyrka att visa upp idag. Inte mycket att visa upp alls faktiskt. Det har regnat, åh vad det har regnat!

Vi fortsatte vår resa längs E4:an, lätta till hjärta och sinne och mätta på överblivna korvar och egenplockade smultron. Vi turas om på varandras hojar. Pappas är utrustad med en luftkudde så man sitter fantastiskt. I gengäld är styret för lågt så ryggen krampar ihop och händerna somnar. Min hoj har en bättre körställning men en mycket hårdare sadel. Man får alltså välja, ryggont eller rövont! En sak till föresten, pappas hoj har usb-laddare installerad så den körs gärna av den med lägst mobilbatterinivå.

Förmiddagsfika i Umeå. Medborgarskolan bjuder på gatumusik. Det märks att det är en studentstad - ingen talar den lokala dialekten.

Lunchen intas i Skellefteå. Restaurangen var minst sagt eklektisk. Indisk-Japansk-Kinesisk-Svensk. På min tallrik låg kallops, linsgryta, saffransris och coleslaw. Sushin fick stå kvar på buffén. 

Vi tvingas inse att vi aldrig hinner till Luleå innan stängningsdags (vem stänger en domkyrka 15:00!?) så jag ringer till domkyrkoförsamlingen för att försäkra mig om att det är öppet imorgon - hemsidan uppger att kyrkan är öppen de flesta vardagar, vad nu det ska betyda. Tjejen i växeln visar sig vara oförmögen att bistå mig i min nöd och kopplar mig vidare till expeditionen som valt att gå hem en halvtimme tidigare idag (vem bryr sig om telefontider?) så efter upprepad vidareslussning och bortkoppling frågar jag henne om det verkligen inte finns någon som kan ge besked om mellan vilka klockslag domkyrkan är upplåst. Tydligen inte... Hon skulle lämna meddelande till den obemannade expen men jag hörde aldrig från dem något mer. Vår förhoppning är ändå att ni ska få se bilder från Luleå domkyrka imorgon.

Efter ytterligare ett par timmars stretande når vi så vår nattlogi. Jakob och Marias lägenhet utanför Boden. Det har varit kallt, blött och tråkigt men jag har aldrig varit såhär långt norrut förr, så det är ju kul... Imorgon vänder vi söderut via E45:an och sedan blir det inga nya domkyrkor före Karlstad på söndag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar